hälsoliv

7 Tips för en piggare höst och vinter

Brukar du känna dig mer trött och utmattad under vintern? Det brukar vi göra och vi har därför tagit fram 7 tips för att du ska känna dig piggare under hösten och vintern.

1. Ladda med vitaminer

Många forskningar visar att D-vitaminbrist kan vara boven bakom trötthetskänsla under vintern. D-Vitamin hittar du i fet fisk, ägg, kött, berikade mejeriprodukter som margarin och mellanmjölk och den bildas även i kroppen vid solljus. Ett annat plus med D-vitamin är att det även sägs stärka ditt immunförsvar.

2. Mat för immunförsvaret

Zinkrik mat är även bra för ditt immunsvar och håller dig friskare. Mat som är full av zink är skaldjur, nötkött, bönor, nötter, fullkorn, pumpakärnor och solrosfrön. Även grönsaker som broccoli, lök, spenat och vitkål är bra.

3. Sov ordentligt

Att sova ordentligt är också väldigt viktigt. En genomsnittlig person behöver runt 7 timmar sömn varje kväll. Undvik koffein, alkohol och nikotin och kom ihåg att hålla regelbundna tider för läggning.

4. Ta vara på dagsljuset

När du är ute i dagsjus så sjunker din melatoninnivå så att du känner dig piggare. Om du spenderar mycket av din tid inomhus så ökar din melatoninnivå vilket bidrar till att du blir tröttare. Så ifall du är ute i dagsljuset så blir du både piggare på dagen och sover bättre på natten.

5. Motionera

Att motionera mycket är även väldigt bra. Det kan kännas jobbigt under vintern men motionerar du mer så kommer du att känna dig starkare, friskare och mycket mer pigg.

6. Se till att få frisk luft

Spendera mycket tid utomhus! Både endorfin och serotoninnivåerna sjunker vilket gör att du kommer känna dig mycket mer välbefinnande. Att andas frisk luft häjlper dig också att kvickna till och gör dig piggare.

7. Koppla av

Det är väldigt viktigt att du också kopplar av. Långvarig stress och sömnbrist kan ha en negativ effekt på ditt immunförsvar. Därför är det väldigt viktigt att du tar tid för dig själv och bara slappa av. Sluta tänka och bara slappna av, ett tips kan vara att testa yoga eller meditation. Det är även väldigt bra att kramas, beröring släpper ut oxytocin hormonet som skapar lugn och motverkar stress.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *