Gå ner i vikt genom att undvika fällorna

rörelse

Viktnedgång som nyårslöfte

Julen har dragit förbi men julkilona är kvar. Med ett nyårslöfte om ett friskare och sundare 2017 kan det vara tacksamt med några tips och råd för att hitta en hälsosam livsstil. 

Frukost

Glöm aldrig att äta frukost, denna underbara första måltid kan vara avgörande för hur resten avdagen blir. Utan frukost är man sannolikt trött och hungrig vid 10 – lagom till det bjuds på fika vilket gör det svårt att motstå sockerfrestelser och svårt att inte vräka i sig godsaker. Det går både lätt och snabbt att slänga in havregrynsgröt i micron, eller koka ägg dagen innan så du lätt kan få i dig något proteinrikt.

Rör på dig

Vi har hört det massor av gånger men låt bilen stå, ta cykeln eller gå. Välj trappan istället för hissen. Många bäckar små gör faktiskt skillnad. Måste du ta bilen så låt hunden få gå en långpromenad på kvällen, nyttigt för er båda. När helgen kommer kandet vara lätt att hamna i soffläge.

Ett bar tips är att slå ut din rörelsefrekvens på en vecka. Om du har ett stillasittande jobb, kommer hem trött på kvällen och somnar tidigt – inte mycket rörelse. Sedan kommer helgen och du ska vila upp dig för att du haft mycket på jobbet och hamnar i soffläge. Då är det kanske dags att hitta ett sätt för att få in mer rörelse i vardagen.

Tips

Det man kan göra är att prova på olika hobbys, träningsformer tills man hittar något man tycker om och kan tänka sig göra regelbundet. Sen om detta betyder att promenera med stavar, springa, gå på träningspass eller gå och simma en gång i veckan – det är individuellt.

Alla behöver röra på sig, det ligger inte i människans natur att vara lata – därför reagerar vi inte bra på det. Vi blir trötta hängiga när vi latar oss – rör vi oss blir vi däremot pigga och glada.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *