Meditera mera!

Har du någon gång provat på att yoga? Om svaret är nej skulle jag råda dig att omedelbart göra ett försök. Yoga och meditation är har nämligen positiva effekter både på psyktet och kroppen. Personligen har jag aktivt utövat yoga i närmare 5 år. För mig har denna träningsform blivit ett verktyg att hantera livets utmaningar och stress. Dessuom utmanar yogan mig fysiskt vilket gör det till en tillfredställande träningsform även för fysiken.

Meditation och yoga

Man kan säga att meditation och yoga går hand i hand. Ren meditation är visserligen inte så fysiskt påfrestande, där ställs högre krav på sinnesnärvaro. Att sitta i skräddarställning och finna ett inre lugn är lättare sagt än gjort! Yoga är en kombinaton av tuff fysisk träning och meditation, vilket gör yogan till en allsidig och mycket bra träningsform. Med yogan kommer en hel rad positiva hälsoeffekter. Visst du till exempel att du genom att regelbundet utöva yoga kan sänka ditt bloodtryck och behandla kronisk smärt och depression?

Positiva effekter av yoga*

  • Smärtlindrande
  • Sänker blodtrycket
  • Minsta risken för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Minskar stress
  • Ökar välmåendet psykiskt
  • Ökar ämnesomsättningen
  • Gör dig smidig
    * När du utövar yoga 20 minuter om dagen minst 3 dagar/veckan. 

Tips och trix

Kanske är du inte bekant med yoga och meditation sedan tidigare? Ingen fara! Det finns gott om yogaställen som erbjuder klasser för nybörjare. Här får du lära dig grunderna kring olika positioner, hur du ska andas och läran kring yoga i stort. Vill du pröva själv hemma rekommenderar jag youtube eller tjänsten Yogobe, här kan du ta del av guidad Yoga på nybörjarnivå såväl som mer avancerade klasser.

En av mina allra största inspirationskällor när det kommer till yoga och meditation är utan tvekan Rachel Brathen. Rachel är föödd och uppvuxen i Sverige men flyttade till Aruba som 20 åring. Hon har blivit lite av en guru i yogavärlden och reser jorden runt för att sprida sin lära. Du kan läsa mer om Rachel och hennes liv här.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *