sanning.myt.1

Sanningar och myter gällande kost och hälsa

Hur många gånger har du inte hört att juice är nyttigt samt hur nötter är en av de bästa källorna till nyttigt fett?

Det vi tänkte ta upp idag är hur lätt det är för vem som helst att skriva ut lite vad som helst gällande kost, träning och hälsa. Det finns allt möjligt i olika hälsotidningar och om du väljer att söka efter information själv så kan den ena sidan säga si och den andra säga så. Vad ska man lita på, vem ska man lita på? Så vi har valt att ta tag i detta och luskat lite. Tillslut har vi fått fram olika myter och sanningar gällande kost och hälsa som vi tycker låter logiskt och relevant. Det kan visa sig att många tror att de förtär det nyttiga men som egentligen visar sig vara mer onyttigt än man tror.

  1. Dricker man juice får man i sig rätt mängd vitaminer och mineraler?

Om vi säger så här, när du pressar jucie, hur många frukter använder du då? Betydligt fler än en frukt i alla fall. Vad som händer när du pressar frukt är att dess mättande fibrer försvinner och av den anledningen behöver du fler frukter för att få till ett glas jucie. Detta betyder att du egentligen får i dig betydligt fler frukter än nödvändigt. Det räcker med att du äter en frukt för att din kropp ska bli nöjd. Hellre att man hittar ett recept på juicer inte bara kräver en massa frukt. Det finns massor av bra recept på enklare juicer som innehåller mindre frukt och mer av annat, som exempelvis mynta.

  1. Fungerar det att ta C-vitamintillskott när man är förkyld?

Vi har också hört att c-vitamin ska vara extra bra att få is sig när man är förkyld. Dock så visar forskning att det inte gör någon speciell nytta egentligen men att förkylningen kanske försvinner en dag tidigare. För att det ska göra någon större påverkan krävs det en hel del mängder c-vitamin och en vuxen människa rekommenderas det att få i sig 6 gram om dagen vilket är lika med 16 kilo apelsiner. Vi kan säga på en gång att då kommer dina njurar att få arbeta riktigt hårt, eller kanske till och med leda till njursten. Vi rekommenderar att du tar den där extra sjukdagen istället .

  1. Hjälper energidrycker mig att orka mer när jag tränar?

Energidrycker innehåller, självklart, socker, taurin, koffein och vatten där koffeinet piggar upp och sockret ger energi. Detta kan ge mer uthållighet men du skulle lika gärna kunna dricka en vanlig läsk egentligen. Personer som är professionella inom idrott och hälsa säger att man bör skippa energidrycker eftersom koffeinet är vattendrivande och kan leda till magsmärtor, darrningar och påverka din hjärtfrekvens.

  1. Innehåller nätter fler kalorier än godis?

Ja, nötter är mer kaloririka än godis eftersom de innehåller väldigt mycket fett som är kaloririkt. Du kanske tänker nu att du ska sluta äta nötter men det behöver du asbolut inte göra. Fettet i nötter är nämligen omättat vilket gör att nötter är en hälsosam fettkälla. Man ska aldrig vara rädd för att få i sig fett, så länge det är rätt typ av fett. Så vi säger att absolut välja nötter framför godis alla gånger.

  1. Bör man utesluta gluten från sin kost?

Det finns faktiskt inga vetenskapliga studier på att det skulle underlätta ditt välmående utan gluten, om det nu inte skulle visa sig att du faktiskt är glutenintollerant. Det är många som känner att de kanske skulle må bättre av att utesluta gluten från sin dagliga kost och märker man en skillnad efter ett sådant beslut så är det bara att fortsätta på det spåret. Är det så att du misstänker att du är överkänslig mot gluten rekommenderar vi att du kontaktar en läkare.

Det var några av de sanningar och myter som vi kommit underfund med som faktiskt känns väldigt logiska. Dock är detta bara en bråkdel av allt som skrivs gällande hälsa och kost. Räkna med att det kommer dyka upp fler sanningar och myter från oss.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *