Mobilen kan bidra till ökat välmående

Varva ner med mobilen

Idag är det många som talar om att mobilen är en av våra största energitjuvar och den största hälsoboven. Vi kan i vissa fall hålla med om mobilens negativa egenskaper men däremot kan mobilen även ses som ett perfekt hjälpmedel för god hälsa. Idag kan man finna det mesta man söker direkt i mobilen. Det kan vara appar för mental hälsa, så som mindfulness och yoga, möjlighet till ljudböcker och avkopplande musik samt underhållande mobila spel som drar igång tankeverksamheten. Som man märker finns det därför positiva egenskaper med att ha mobilen nära till hands.

Vi tänkte nu nedan lista upp några utmärkta exempel på hur man på bästa sätt kan använda mobilen för ökat hälsa.

  1. Spela spel i mobilen
    Att spela spel i mobilen är något som många kan tänka sig vara en hälsorisk men sanningen är att väljer man rätt typer av spel så kan man öka sin hälsa och självmedvetenhet. Det är nämligen vetenskapligt bevisat att tanke- och räknaspel kan öka livslängden och bidra till ett skarpare intellekt. Idag kan man snabbt finna sajter som bjuder in till olika Sudokuspel, keno, räknespel eller andra räknespel via nätet och tro det eller ej men online casinon bjuder idag dessutom ofta in till dessa typer av online spel. Här kan man alltså med hjälp av mobilen gå in på ett online casino, eller bara google sin önskade spelform, och spela dessa var man än befinner sig.
    Tips! Här hittar du nya mobilcasinon som bjuder in spelare till olika former av keno, sudoku och liknande tankespel. Tänk dock på att spel om pengar kan vara beroende framkallande så undvik den typen av spelform om du har tendenser till beroende.
  2. Ladda ner hälsoappar
    Har man en mobil med tillgång till appar kan man idag finna otroliga utbud av olika mindfulness-applikationer och andra liknande hälsorelaterade appar. För iPhone användare kan vi rekommendera “Mindfulness Appen: Meditation för alla” av MindApps, “Memorado Hjärnträning för Minne och Mindfulness” av Memorado samt sovapplikationen “Sleep Cycle alarm Clock” av Nothcube AB som är en app som analyserar din sömn och som väcker dig i din lättaste sömnfas.
  3. Lugnande musik och ljudböcker
    Via bland annat Spotify kan man idag öppna ett konto och få tillgång till obegränsad musik. Musik är som vi vet ett sätt för hjärnan att koppla av, om man väljer rätt typ av musik. Hos Spotify kan man finna lugnande och avkopplande musik efter eget tycke och smak och bästa av allt: vill man koppla bort sig några timmar kan man göra offline-listor och sätta igång flygplansläge och försvinna in i lugnet utan att bli störd.
    Att lyssna på ljudböcker är även något som lugnar de flesta själar. Hos Storytel, som är vår personliga favorit, finner man idag givande ljudböcker. Här kan man lyssna till olika självhjälpsböcker, romaner och fakta böcker som bidrar till bättre självvetskap eller bara ett lugnare liv.
  4. Finn nyttiga recept och hälsorelaterade artiklar
    Som vi vet kan man i stort sett finna allt på nätet och lika så kan man finna i stort sett allt via mobilen. Är man på språng och vill finna inspiration kan man snabbt plocka fram mobilen och göra så. Genom mobilen kan man snabbt finna nyttiga recept och givande artiklar. Så sitter man på bussen till eller från jobbet och känner att man vill veta mer om t.ex. hur yoga eller meditation fungerar, kanske man vill boka in en gymklass eller en massage, kan man via mobilen snabbt och smidigt göra så.

Som ni märker finns det även många positiva hälsoeffekter av att ha mobilen vid sin sida. Det är när man känner att mobilen, och dess tillgänglighet till sociala medier och liknande, bidrar till ökad stress och ohälsa som man bör lägga den åt sidan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *